منشور حقوق بیمار
منشور حقوق بیمار در ایران
بینش و ارزش
یکایک افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به کرامت انسانها می باشند. این امر در شرایط بیماری از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر اساس قانون اساسی توجه به کرامت والای انسانی از اصول پایه نظام جمهوری اسلامی بوده، دولت موظف است خدمات بهداشتی - درمانی را برای یکایک افراد کشور تأمین کند. بر این اساس ارائه خدمات سلامت باید عادلانه و مبتنی بر احترام به حقوق و رعایت کرامت انسانی بیماران صورت پذیرد.
این منشور با توجه به ارزشهای والای انسانی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و بر پایه برابری کرامت ذاتی تمامی گیرندگان خدمات سلامت و با هدف حفظ، ارتقا و تحکیم رابطه انسانی میان ارائه کنندگان و گیرندگان خدمات سلامت تنظیم شده است.
دریافت مطلوب خدمات سلامت
ارائه خدمات سلامت باید:
- شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد؛
- بر پایهی صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی باشد؛
- فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد؛
- بر اساس دانش روز باشد؛
- مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد؛
دریافت اطلاعات کافی
اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد. محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:
- مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش؛
- ضوابط و هزینههای قابل پیش بینی بیمارستان...؛
- نام، مسؤولیت و رتبهی حرفهای اعضای گروه پزشکی...؛
- روشهای تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت...؛
حق انتخاب و تصمیمگیری
حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود. محدوده انتخاب شامل:
- انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائهکنندهی خدمات...؛
- انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور؛
- شرکت یا عدم شرکت در هر گونه پژوهش...؛
- قبول یا رد درمان های پیشنهادی...؛
احترام به حریم خصوصی
ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.
- رعایت اصل رازداری راجع به کلیهی اطلاعات...؛
- در کلیهی مراحل مراقبت به حریم خصوصی بیمار...؛
- فقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز...؛
دسترسی به نظام شکایات
دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
- هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود...؛
- بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت...؛
- خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان...؛